Γιουβα(ρ)λάντουμ
Λαογραφικά στοιχεία
Γιουβα(ρ)λάντουμ ή Γιουβαρλαντούμ. Η ονομασία είναι Τούρκικη και σημαίνει κατρακύλισμα. Τα βήματα του χορού ήταν γνωστά σε ολόκληρο τον Πόντο αφού τον συναντάμε με διαφορετικές ονομασίες. Στο Κάρς τον αποκαλούσαν Τσοκμέ, Φόνα στην Αργυρούπολη , Κωσταντίν Σάββας στην Πάφρα, Αρμενίτ’ σσας στην Γαλίανα, Καβαζίτας στην Κερασούντα (χοροί του Πόντου Ν. Ζουρνατζίδη, 2η Πανελλήνια Ημερίδα – Σεμινάριο Χορού της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος ομιλία Στάθη Παπαδόπουλου).
Έχει 4 βήματα και η αρχική λαβή είναι από τις παλάμες τα χέρια περασμένα κάτω από τις μασχάλες με λυγισμένους τους αγκώνες. Ο χορός κινείται προς τα δεξιά και μετά από παράγγελμα κινείται προς τα αριστερά, μπορεί να σχηματίζει σαλίγκαρο (σπειροειδές σχήμα) και ο πρώτος να κρατάει λευκό μαντήλι. Η στάση του σώματος έχει μια φορά λοξά δεξιά προς το κέντρο του κύκλου προβάλει-προπορεύεται πάντα το αριστερό πόδι ανεξάρτητα προς τα πού κινείται ο χορός, όπως και η φορά του σώματος είναι σταθερή, ενώ ο κορμός έχει μια ελαφριά κάμψη προς τα εμπρός ή και προς τα πίσω (Ν. Ζουρνατζίδης).
Χορογραφία
Περιγραφή χορού που κινείται δεξιόστροφα: πάτημα αριστερού ποδιού προς το κέντρο του κύκλου λοξά δεξιά (1ο βήμα) και (2ο βήμα) ακολουθεί πάτημα-σουστάρισμα με την μύτη ή όλο το πέλμα του δεξιού ποδιού κοντά και πίσω από το δεξί (ένας χρόνος). Πάτημα δεξιού ποδιού προς την νοητή περιφέρεια του κύκλου (3ο βήμα) και (4ο βήμα) πάτημα-σουστάρισμα αριστερού ποδιού προς τα πίσω αλλά μπροστά από το δεξί (2ος χορευτικός χρόνος).
Περιγραφή χορού που κινείται αριστερόστροφα: το σώμα έχει φορά προς δεξιά. Πάτημα αριστερού ποδιού προς το κέντρο του κύκλου λοξά αριστερά (1ο βήμα) και (2ο βήμα) ακολουθεί πάτημα-σουστάρισμα με την μύτη ή όλο το πέλμα του δεξιού ποδιού κοντά και πίσω από το δεξί (ένας χρόνος). Πάτημα δεξιού ποδιού προς την νοητή περιφέρεια του κύκλου (3ο βήμα) και (4ο βήμα) πάτημα-σουστάρισμα αριστερού ποδιού προς τα πίσω αλλά μπροστά από το δεξί (2ος χορευτικός χρόνος).